"V súčasnosti sa blížime k počtu 590.000 nepoistených vozidiel na
Slovensku. Z nich je veľa takých, ktorí sú cieľavedome nepoistení pre
to, aby 'ušetrili'. Veríme, že tento náš návrh zákona spôsobí to, že sa
dostaneme na úroveň Rakúska, kde len nejaké tri percentá vozidiel ostali
nepoistené," uviedol na štvrtkovom stretnutí s médiami Marcičin.
V databáze Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) sa medzi vozidlami
bez uzavretého PZP nachádzajú autá jazdiace po cestách, ale aj
nepoužívané či už neexistujúce vozidlá, ktorých je odhadom tretina.
Škody spôsobené nepoisteným vozidlom sa musia následne hradiť z
poistného garančného fondu, do ktorého prispievajú všetci, čo za PZP
platia. "Poctiví vodiči tak zo svojho poistenia doplácajú na
ľahostajnosť či nekalý zámer tých, ktorí zákon svojím konaním porušujú a
nie sú postihovaní. Naším návrhom chceme zásadným spôsobom prispieť k
odstráneniu tejto nespravodlivosti," uviedol Marcinčin.
V roku 2022 takto z garančného fondu uhradili škody za osem miliónov
eur, tento rok to môže byť až za desať miliónov. Počet nepoistených
vozidiel každoročne dynamicky rastie, len za rok 2022 to bolo podľa SKP o
60.000 viac. "Občania budú mať šesť mesiacov na to, aby sa rozhodli a vyrovnali svoje záväzky týkajúce sa ich nepoisteného vozidla,"
objasnil Kremský. Či majú platné poistenie, si budú môcť od januára
overiť na špeciálnej webovej stránke podobne ako pri STK alebo
diaľničnej známke.
Šéf SKP Martin Kaňa uviedol, že výrazné zníženie počtu nepoistených
vozidiel spôsobujúcich škody je kľúčové pre nastavenie férového PZP. SKP
má podľa neho v databáze veľké množstvo vozidiel, ktoré komplikujú
prácu s nepoistenými vozidlami. Dosiahnuť by sa to malo práve zavedením
príspevku pre osobu, ktorá nesplní povinnosť uzavrieť poistnú zmluvu a
vyradením vozidiel z evidencie vozidiel, ktoré už nemajú dôvod byť
vedené v evidencii motorových vozidiel. Príspevok by však nemal byť
nižší či "výhodnejší", ako je samotné poistné, aby nebol zneužívaný.
Kremský uviedol, že zákonom by sa mohlo vyradiť z evidencie približne až
200.000 neexistujúcich a odstavených áut, pričom ich majitelia by už
nemuseli platiť 500-eurový poplatok za ich vyradenie. Novela by mohla
motivovať nízkopríjmové skupiny obyvateľstva, ktoré si podľa Kremského
často nemôžu dovoliť zaplatiť STK či zmienený poplatok za odhlásenie.
Navyše, z dôvodu vlastnenie auta často nemajú nárok na poberanie
sociálnych dávok.
Začiatkom budúceho roka do 30. júna 2024 by bola v účinnosti možnosť
opraviť údaje o vozidle v poistnej zmluve alebo uzavrieť nové poistenie.
Začiatkom júla 2024 by následne polícia dostala zoznam nepoistených
vozidiel, ktoré z evidencie vyradí a osoby bez poistenia by dostali
výzvu na uhradenie poistného príspevku.